İşte TBMM Tutanaklarından 'Metro' Tartışması

TBMM Plan Bütçe Komisyonu’nda görüşülen torba yasa teklifine son anda eklenen madde ile İstanbul Havalimanı ve Sabiha Gökçen Havalimanı metroları dahil olmak üzere inşaatı devam eden ve henüz belediyelere devri yapılmayan tüm metroları Ulaştırma Bakanlığı’nın işletmesinin önü açıldı.

Gündem 17.04.2022, 22:30 17.04.2022, 19:35
İşte TBMM Tutanaklarından 'Metro' Tartışması

Muhalefetin itirazlara rağmen kabul edilen önergenin görüşmeleri sırasında CHP’li vekillerin karşı çıkışları tutanaklara şöyle yansıdı:

CHP Ankara Milletvekili Bülent Kuşoğlu:
Burada partili Cumhurbaşkanı tarafından çıkarılmış bir yüzde 5 uygulamasıyla Cumhuriyet Halk Partili belediyelerden intikam alınmakta ancak esas intikam, o yörede yaşayan, o ilde yaşayan vatandaşlardan alınmakta çünkü örneğin Antalya Büyükşehir Belediyesinden bugüne kadar alınan para 220 milyon, geriye kalan 160 milyon liralık bir ödeme böyle devam ettiği takdirde aşağı yukarı yedi, sekiz ay gibi bir süre sonrasında bitecek. Hani nerede Bakanın söylediği gibi yüz aylık ödeme? Şimdi, sonuç itibarıyla değerli arkadaşlar, burada, Antalya Büyükşehir Belediyesi, Ankara Büyükşehir Belediyesi, İstanbul Büyükşehir Belediyesi gibi belediyelerden kesilen bu ciddi büyük paralarla o yöre halkı, örneğin Antalya halkı, bu paralar yüzünden eksik hizmet almakta. Yani siz, Cumhuriyet Halk Partili belediyeleri cezalandıracağız zannederken esas halkı cezalandırmaktasınız. 

CHP Antalya Milletvekili Cavit Arı
Buradaki yüzde 5’lik uygulama işin kanuna uygun hâle getirilmesinden öte Cumhuriyet Halk Partili belediyelerden bu yöntemle kaynakların kesilmesi sonucu doğuracaktır. En azından bu oranın yüzde 1’e çekilmesi gerektiğini ifade ediyorum. 
 
CHP Konya Milletvekili Abdüllatif Şener:
Burada, daha önce yapılan bir düzenlemenin Anayasa Mahkemesi tarafından iptali var. Yani Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından yapımı tamamlanarak büyükşehir belediyelerine devredilen metro projeleri için merkezî yönetim bütçesinden harcanan tutarların belediyelerden nasıl tahsil edileceğiyle ilgili bir kanun hükmünde kararnameyle düzenleme yapılmış, burada usul ve esasları belirleme yetkisi Cumhurbaşkanına verilmiş ve Anayasa Mahkemesi de “Cumhurbaşkanın a usul ve esasları belirleme yetkisi verilemez.” diye iptal etmiş. Şimdi, bu düzenlemeyle bu kesilecek payların, belediyelerin vergi gelirlerinden aldığı paylardan kesilecek miktarın yüzde 5’i aşmayacağı şeklinde bir düzenleme yapılmaktadır ki bu Anayasa Mahkemesinin iptal gerekçesini karşılamamaktadır. Sorun sadece ne kadar kesileceğiyle ilgili değil, Cumhurbaşkanına verilen yetki sınırı belli olmadığı gerekçesiyle iptal edilmiş. 
Bir kere, bu iş başlangıçta yapılırken ve proje belediyeye devredilirken belediye ve merkezî yönetim arasında yani Ulaştırma ve Alt Yapı Bakanlığı ile ilgili belediye arasında bir sözleşme yapılmış olması lazım. Bu sözleşmelerde bütün devir işlemlerinin ayrıntıları, karşılıklı yükümlülüklerin de belirlenmiş olması lazım; bütün sözleşmelerin ana unsurlarından biridir bu. Bunlar yer almadan bir sözleşmenin yapılmış olması mümkün değil, bir sözleşme yapılmadan da belediyeye devredilmiş olması mümkün değil. Burada asıl olan şeyin belediye ve Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı arasındaki sözleşme hükümleri olması lazım. Bunu bir tarafa bırakıp da yeni bir kanun çıkarıp veya kanun hükmünde kararname çıkarıp “Bu iş şöyle olacak.” diye sözleşme hükümlerinin değiştirilmesi zaten doğru bir şey değildir. Onun için bu, maksadı karşılayacak nitelikte değil ama bundan da öte iktidar millet vekilleri, Cemal Öztürk Bey, ilk imza sahibi olarak bir önerge vermiş, “Bazı durumlarda bu işletme hakkını merkezî yönetim üstlenir ve biz işletiriz; belediye işletemez.” diyor Hükûmet. “Bu takdirde de vergi gelirlerinden kesintiyi yapmayız.” diyor. Yani böyle tek taraflı merkezî yönetimle “Biz de yasama yetkisine sahibiz, Mecliste çoğunluk biziz, bütün sözleşme şartlarını bozarız, tek yanlı yeni sözleşme niteliğinde kanun çıkarırız, buna göre de her şeyi belirleriz.” derseniz bu yasama faaliyeti olmaz arkadaşlar. İdarenin taleplerine uygun olarak sözleşme hükümlerinin bozulması anlamına gelir.

CHP İstanbul Milletvekili Emine Gülizar Emecan
Düzenlemeye baktığımız zaman bundan sonraki süreçte büyükşehirlerde yapılacak olan raylı sistemlerin ister belediye yapsın ister Bakanlık yapsın eskiden bir protokolle bakanlık yapmış olsa da maliyetini üstlenmiş olsa da işletmesini belediyeye devrediyordu, bundan sonra artık belediyeye kesinlikle devretmeyeceğini, bağımsız olan, özellikle bu bağımsız hatların işletmesini tamamen kendisinin üstleneceğini gösteriyor. Bu konuda da Cumhurbaşkanına yetki veriyor.
Bunun getirisi ne olacak size? Ulaştırma Bakanlığı tabii bu açmış olduğu, işletmiş olduğu hatlara bir “U” tabelası asmış olacak, böyle bir avantajınız olacak. Biraz da bunun için belki getiriliyor bu ama asıl problemi şehirde yaşayanlar yaşayacak arkadaşlar; bu -bütün projeleri Bakanlığın üzerine almak - doğru bir uygu lama değil bakın. Maddenin düzenlemesi zaten yanlıştı, bu getirdiğiniz daha da yanlış. Şimdi, projelerin, uygulamaların, işletmelerin Bakanlığın üzerine alınmasının bir kere yerel yönetimlerin ulaşım planlamalarının ve yürütmelerinin artık koordine içerisinde, bakanlıkla koordine içerisinde yapılamayacağını gösteriyor. Başka zararları da var bunun, nedir? Şimdi “entegrasyonun sağlanması” diye bir şey var, nedir bu hatlar arasında? İşte bilet entegrasyonunun sağlanması, hat entegrasyonunun sağlanması ve tarife entegrasyonunun sağlanması. Şimdi bir şehir düşünün, hatların raylı sistemlerin işletmesinin bir kısmını Bakanlık yapıyor, bir kısmını büyük şehir belediyesi yapıyor.  Şimdi bu sistemler arasında ne kadar entegrasyon olabilir acaba?

CHP Antalya Milletvekili Cavit Arı: 
Partili bir Cumhurbaşkanının olduğu bir dönemde, ortamda sonuçta belediyeler arasında bir ayrım yapılma ihtimali çok yüksek. O nedenle bu önergeyle bağlantılı olarak şunu söyleyeyim: 
“Belediyelerin talebiyle… ” diye bir bölümü buraya eklemek lazım, belediyenin eğe r talebi olursa Cumhurbaşkanının kabulüyle bu dediğimiz devir yapılabilir. İkinci konu, bu kanun çıktıktan sonra yapılacak olan, açılacak olan, bitirilecek olan tesislerle ilgili bu düzenleme . Peki, geçmişte olanlar ne olacak? Devri yapılmış da geri alsınlar, Antalya’daki şu an borca batık olan yeri geri alsın , bu güne kadar da ödenmiş olunan 220 milyon lirayı da Bakanlık Antalya Büyükşehir Belediyesine iade etsin. 

Yorumlar (0)
banner8
12
az bulutlu
banner9
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 36 99
2. Fenerbahçe 36 93
3. Trabzonspor 36 61
4. Başakşehir 36 58
5. Beşiktaş 36 55
6. Kasımpasa 36 52
7. Alanyaspor 36 50
8. Rizespor 36 49
9. Sivasspor 36 48
10. Antalyaspor 36 45
11. A.Demirspor 36 44
12. Samsunspor 36 42
13. Kayserispor 36 41
14. Konyaspor 36 40
15. Ankaragücü 36 39
16. Gaziantep FK 36 38
17. Hatayspor 36 37
18. Karagümrük 36 37
19. Pendikspor 36 36
20. İstanbulspor 36 16
Takımlar O P
1. Eyüpspor 34 75
2. Göztepe 34 70
3. Sakaryaspor 34 60
4. Bodrumspor 34 57
5. Ahlatçı Çorum FK 34 56
6. Kocaelispor 34 55
7. Boluspor 34 53
8. Gençlerbirliği 34 51
9. Bandırmaspor 34 50
10. Erzurumspor 34 44
11. Ümraniye 34 43
12. Manisa FK 34 40
13. Keçiörengücü 34 40
14. Adanaspor 34 39
15. Şanlıurfaspor 34 38
16. Tuzlaspor 34 38
17. Altay 34 10
18. Giresunspor 34 7
Takımlar O P
1. M.City 37 88
2. Arsenal 37 86
3. Liverpool 37 79
4. Aston Villa 37 68
5. Tottenham 37 63
6. Chelsea 37 60
7. Newcastle 37 57
8. M. United 37 57
9. West Ham United 37 52
10. Brighton 37 48
11. Bournemouth 37 48
12. Crystal Palace 37 46
13. Wolves 37 46
14. Fulham 37 44
15. Everton 37 40
16. Brentford 37 39
17. Nottingham Forest 37 29
18. Luton Town 37 26
19. Burnley 37 24
20. Sheffield United 37 16
Takımlar O P
1. Real Madrid 36 93
2. Barcelona 36 79
3. Girona 36 75
4. Atletico Madrid 36 73
5. Athletic Bilbao 36 62
6. Real Sociedad 36 57
7. Real Betis 36 56
8. Villarreal 36 51
9. Valencia 36 48
10. Getafe 36 43
11. Deportivo Alaves 36 42
12. Sevilla 36 41
13. Osasuna 36 41
14. Las Palmas 36 38
15. Rayo Vallecano 36 38
16. Celta Vigo 36 37
17. Mallorca 36 36
18. Cadiz 36 32
19. Granada 36 21
20. Almeria 36 17