Trafik Sigortası Primlerine Zam

Artan araç ve parça fiyatları sonrasında sigorta maliyetlerinde de artış görüldü. Araç sahipleri bu yükselişin farkındayken, şimdi de eylül ayı itibarıyla yeni bir zam yapılasına karar verildi. Trafik sigortası primlerine Eylül ayından geçerli olmak üzere yüzde 20 zam yapıldı. Aylık artış oranı da yüzde 4,75 olarak belirlendi. Sektör temsilcileri ise zararın 2 milyar lirayı geçtiğini söyledi.

Gündem 13.08.2022, 07:59
Trafik Sigortası Primlerine Zam

Türkiye’de yaşanan yüksek enflasyon, yüksek kur ve yüksek vergi nedeniyle otomobil artık aslanın ağzında. Yeni bir otomobil sahibi olmak gün geçtikçe yok olurken, en ucuzlar için bile 1 milyon liraları konuşmamız an meselesi. Öte yandan bunun parça fiyatlarına da etkisi yüksek oldu. En ufak bir arızanın veya kazanın bile maliyeti 5-10 bin liralardan başladığı görülürken, şimdi sigorta şirketleri de ‘zarar ettik’ diyerek zam istiyordu. Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu (SEDDK) tarafından Resmi Gazete’nin dünkü sayısında yayımlanan ve karayolları motorlu araçlar zorunlu mali sorumluluk sigortasında tarife uygulama esasları hakkında yönetmelikte değişiklikler yapan yönetmelik bunun yanı sıra zorunlu trafik sigortası azami prim oranlarında artış öngörülürken, hasarsızlık prim indirim oranları ise düşürüldü.

Düzenlemeye göre, zorunlu trafik sigortasında poliçe düzenlemekten kaçındığı tespit edilen sigorta şirketlerinin, belirlenen sigorta branşlarında veya tüm sigorta branşlarında poliçe düzenleme ve yenileme yetkisi 3 günden az 30 günden fazla olmamak üzere geçici olarak durdurulabilecek. Kaçınmanın devam etmesi halinde SEDDK kararına istinaden bu süreler iki katına kadar arttırılabilecek veya diğer tedbirler uygulanabilecek. SEDDK, poliçe düzenlemekten kaçındığı tespit edilen sigorta şirketlerini ve alınan tedbir kararını, ilgili Cumhurbaşkanlığı kararnamesine dayanarak resmî internet sitesinde ilan edebilecek. Yönetmeliğin geçici 11. maddesinde yapılan değişiklikle, azami prim tutarları, bir önceki ayın azami prim tutarları üzerinden 2022 yılı Eylül ayından itibaren aylık azami yüzde 4,75 artırılacak.

Eylül ayı başından itibaren geçerli olmak üzere azami primler; Ağustos ayında uygulanan araç grubu bazında 4’üncü basamak azami primlerine; taksi, minibüs, koltuk adedine göre otobüsler, kamyon ve çekici araç gruplarında yüzde 10, diğer araç gruplarında yüzde 20 eklenerek uygulanacak. SEDDK bu kapsamda araç grubu kullanım türüne göre uygulanacak azami prim artırım tablosunu uygulamaya koydu. Tabloya göre otomobil, kamyonet, motosiklet, traktör, minibüs, kamyon, otobüs, taksi ve özel amaçlı araçlar için özel kullanım azami prim artırım oranı sıfır olarak belirtilirken tüzel kullanım azami prim artırım oranı; otomobil ve kamyonette yüzde 20’ye, motosiklette yüzde 25’e kadar çıkabilecek. Tablo kapsamında ayrıca, özel kullanım azami prim artırım oranı; çekiciler için yüzde 2,50, iş makineleri için yüzde 7,50, römorklar için yüzde 25, tankerler için de yüzde 10 olarak tespit edildi.

Hasarsızlık indirimi düşürüldü

Yönetmeliğin eklerinde yer alan ve hasarsızlık durumunda prim indirimi oranlarını belirleyen tabloda yapılan düzenlemeyle bu kapsamdaki prim oranları düşürüldü. Buna göre prim indirim oranları; 7. basamak için yüzde 45’ten yüzde 42’ye, 6. basamak için yüzde 30’dan yüzde 22’ye, 5. basamak için yüzde 15’ten yüzde 10 düşürülürken, hasar sebebiyle prim artırım oranlarında da düzenleme yapıldı. Düzenlenecek poliçelerde hasar sebebiyle ödenecek prim artırım oranları; 3. basamak için yüzde 50’den yüzde 45’e, 2. basamak için yüzde 100’den yüzde 90’a 1. basamak için yüzde 150’den yüzde 135’e düşürüldü. Düzenlemeler 1 Eylül’de yürürlüğe girecek.

Yedek parça maliyetleri hızla artıyor

Sigorta Düzenleme ve Denetleme Kurumu Başkanı Mehmet Akif Eroğlu, 1 Eylül’de yürürlüğe girecek düzenlemeye ilişkin Bloomberg HT’ye değerlendirmelerde bulundu. Eroğlu, son dönemde kur ve enflasyon ile artan maliyetin primlere yansıtılması zorunluluğu doğduğunu belirterek, sigorta şirketlerinin yazdığı zararı önlemek amacıyla maliyetlerin belli bir oranda primlere yansıtıldığını dile getirdi. Yedek parça kaynaklı maliyetlerin hızla arttığını, asgari ücrete yapılan yüzde 35’lik artışla da sigorta şirketlerinin ödediği hasar miktarlarının yükseldiğini ifade eden Eroğlu, sigorta şirketlerinin de fedakârlık yaptığını, bu artışların bire bir değil ortalama yüzde 18 oranında primlere yansıtıldığını belirtti.

‘Zorunlu trafik kârlı bir iş değil’

Mehmet Akif Eroğlu şöyle devam etti: “Resmi Gazete’de yayımlanan fiyat ve diğer düzenlemeler 25 milyon araç sahibini ilgilendiriyor. Zorunlu trafik sigortasında sigorta şirketleri bu ürünleri satmak, karayollarında araç kullananlar da almak zorunda. Karayollarındaki trafikte üçüncü şahıslara verilen zararlara ilişkin mali sorumluluk sigortası ile sigorta şirketleri sattıkları ürünle üçüncü şahıslara verilen zararlardan 10 yıl boyunca sorumlu oluyorlar. Kârlı bir branş değil. Otorite bu branşı, motorlu araç sahipleri için çok maliyet oluşturmayacak şekilde, sigorta şirketlerine de zarar oluşturmayacak şekilde fiyatlamak ister. Amaç kârlılık ile bu branşın devamını sağlamak. Şimdi hızlı enflasyon oldu. Son dönemde bazı sigorta şirketleri maliyeti karşılayamıyor.

‘2 milyar liralık zarar oluştu’

“2 milyarlık liralık bir zarar oluştu. Bilanço kârları negatife dönüştü. Sürdürülebilirlik sağlamak durumundayız” diyen Eroğlu “Primleri sigorta şirketlerinin zarar etmeyeceği ama aynı zamanda poliçe alan kişinin de ödeyebileceği bir miktarda tutmaya çalıştık. Şirketlerin ödediği yaklaşık 16 milyar liralık bir tazminat söz konusu. Bunun 9 milyar liralık kısmı maddi, yani yedek parça, 6 milyar liralık kısmı da işçilikten geliyor. Yüzde 70’e yüzde 30 gibi bir oran söz konusu. Asgari ücretteki artışın tamamını yansıtmayacak şekilde bir düzenleme yapıldı. Sigorta şirketleri ellerini taşın altın koydu” dedi.

Yorumlar (0)
banner8
12
az bulutlu
banner9
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 37 100
2. Fenerbahçe 37 94
3. Trabzonspor 37 64
4. Başakşehir 37 58
5. Beşiktaş 37 56
6. Kasımpasa 37 53
7. Alanyaspor 37 51
8. Sivasspor 37 51
9. Rizespor 37 50
10. Antalyaspor 37 48
11. A.Demirspor 37 44
12. Samsunspor 37 43
13. Kayserispor 37 42
14. Konyaspor 37 41
15. Gaziantep FK 37 41
16. Ankaragücü 37 40
17. Hatayspor 37 38
18. Karagümrük 37 37
19. Pendikspor 37 37
20. İstanbulspor 37 16
Takımlar O P
1. Eyüpspor 34 75
2. Göztepe 34 70
3. Sakaryaspor 34 60
4. Bodrumspor 34 57
5. Ahlatçı Çorum FK 34 56
6. Kocaelispor 34 55
7. Boluspor 34 53
8. Gençlerbirliği 34 51
9. Bandırmaspor 34 50
10. Erzurumspor 34 44
11. Ümraniye 34 43
12. Manisa FK 34 40
13. Keçiörengücü 34 40
14. Adanaspor 34 39
15. Şanlıurfaspor 34 38
16. Tuzlaspor 34 38
17. Altay 34 10
18. Giresunspor 34 7
Takımlar O P
1. M.City 38 91
2. Arsenal 38 89
3. Liverpool 38 82
4. Aston Villa 38 68
5. Tottenham 38 66
6. Chelsea 38 63
7. Newcastle 38 60
8. M. United 38 60
9. West Ham United 38 52
10. Crystal Palace 38 49
11. Brighton 38 48
12. Bournemouth 38 48
13. Fulham 38 47
14. Wolves 38 46
15. Everton 38 40
16. Brentford 38 39
17. Nottingham Forest 38 32
18. Luton Town 38 26
19. Burnley 38 24
20. Sheffield United 38 16
Takımlar O P
1. Real Madrid 37 94
2. Barcelona 37 82
3. Girona 37 76
4. Atletico Madrid 37 74
5. Athletic Bilbao 37 63
6. Real Sociedad 37 60
7. Real Betis 37 56
8. Villarreal 37 52
9. Valencia 37 49
10. Deportivo Alaves 37 45
11. Getafe 37 43
12. Sevilla 37 42
13. Osasuna 37 42
14. Las Palmas 37 39
15. Celta Vigo 37 38
16. Rayo Vallecano 37 38
17. Mallorca 37 37
18. Cadiz 37 33
19. Granada 37 22
20. Almeria 37 18