Eğitim Reformu Girişimi (ERG), 2024 yılı Eğitim İzleme Raporu’nu (EİR) İstanbul Karaköy’deki Minerva Han’da düzenlenen bir etkinlikle kamuoyuna sundu. Eğitim politikalarındaki gelişmeleri dört ana başlık altında inceleyen rapor, Türkiye’de eğitimin kalitesi, erişilebilirliği ve sürdürülebilirliğine dair önemli ce çarpıcı veriler içeriyor.
ERG’nin Politika Analistleri Kayıhan Kesbiç ve Özgenur Korlu, Kıdemli Politika Analisti Ekin Gamze Gencer ve Araştırmacı Gülen Naz Terzi tarafından hazırlanan rapor; “nitelikli eğitimi izlemek için temel göstergeler” “eğitimde yönetişim” “öğretmenler” ve “ekonomik kriz ve eğitim” başlıkları altında eğitimin temel sorunlarına odaklanıyor.
EĞİTİMDEN KOPAN ÇOCUK SAYISINDA YÜZDE 38 ARTIŞ
2023-2024 eğitim-öğretim yılı boyunca eğitim dışında kalan çocuk sayısının 612 bin 814’e yükseldiği belirtilen rapor, bu sayının bir önceki yıla göre yüzde 38,4 oranında arttığına dikkat çekiyor. Bu artış, Türkiye’de eğitime erişimde ciddi sorunlar yaşandığını gösteriyor. Ayrıca, geçici koruma altındaki Suriyeli çocuklardan 199 bin 87’sinin, diğer yabancı uyruklu çocuklardan ise 43 bin 273’ünün eğitim dışında kaldığı ifade ediliyor. Türkiye genelinde eğitim dışında kalan çocuk sayısı böylelikle toplamda 855 bin 174’e ulaşıyor.
EĞİTİMDEN KOPMADA MUŞ İLK SIRADA
Rapora göre, özellikle 15-17 yaş grubunda eğitim dışı kalan çocuk oranının en yüksek olduğu iller, yüzde 35,6 ile Muş, yüzde 32,4 ile Ağrı ve yüzde 28,7 ile Gümüşhane olarak öne çıkıyor. Orta Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerinde 17 yaşındaki kız çocuklarının eğitim dışında kalma oranı özellikle yüksek. Siirt, Bitlis ve Ağrı gibi illerde her üç kız çocuğundan birinin eğitim dışında olduğu vurgulanıyor.
17-20 YAŞ GRUBUNDA EĞİTİM DIŞINDA KALAN GENÇLER
Raporda ayrıca, zorunlu eğitim çağında olmasına rağmen 17-20 yaş grubundaki her 20 çocuktan birinin eğitimden kopmuş olduğu belirtiliyor. Bu yaş grubundaki çocukların eğitimden kopma oranı toplamda 612 bin 814 çocuğa ulaşıyor. ERG’nin raporu, bu yaş grubunun eğitimden uzaklaşmasının gelecekteki ekonomik ve toplumsal etkilerine de dikkat çekiyor.
BÖLGESEL FARKLILIKLAR DİKKAT ÇEKİYOR
Eğitim dışında kalan çocuk oranının en düşük olduğu il yüzde 0,5 ile Rize olurken, en yüksek oranın yüzde 35,6 ile Muş’ta olduğu görülüyor. Rapora göre, 15-17 yaş grubundaki her 8 çocuktan biri eğitim dışında. Eğitimdeki bu bölgesel farklılıkların, eğitim politikalarında bölgesel çözümler geliştirilmesi gerektiğini ortaya koyduğu ifade ediliyor.